ترفندها و مقالات آموزشی نرم افزار فتوشاپعمومی

آموزش ماسک در فتوشاپ به زبان ساده

C:UsersMrDesktopmasking101-22.jpg

لایه ها احتمالا یکی مهمترین ویژگی ها در فتوشاپ هستند. به نظر ما تا زمانی که کاملا نفهمید که چگونه و چرا می توانید از ماسک استفاده کنید، قدرت فتوشاپ را نمی فهمید.

اصطلاح ماسک برای کسی که خارج از قلمرو طراحی گرافیک باشد، فورا قابل درک نیست. ساده ترین تعریف آن عبارت است از این که یک ماسک راهی برای اعمال چیزی در قسمت بسیار خاص یک تصویر است.

دو نوع ماسک وجود دارد: clipping masks و layer masks. این دو ابزار از لحاظ مفهومی با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند اما در کاربرد بسیار متفاوت هستند. بیایید با بحث در مورد لایه ماسک، که معمولاً چیزی است که افراد وقتی در مورد ماسک فتوشاپ می شنوند، به آن ها مراجعه می کنند، شروع کنیم.

لایه ماسک

یک لایه ماسک قسمتی است که شما برای کنترل شفافیت آن لایه به یک لایه دیگر اعمال می کنید. در جایی که opacity، شفافیت کل لایه را کنترل می کند، یک ماسک کنترل دقیق تری در مناطق بسیار خاص به شما می دهد. اگر می خواهید کل لایه 30٪ باشد، opacity را کم می کنید، اگر می خواهید فقط سمت چپ یک لایه 30٪ باشد، از ماسک استفاده می کنید.

وقتی یک ماسک را به یک لایه اضافه می کنید، تمام چیز را با یک بوم مقیاس خاکستری نامرئی می پوشاند. راه هایی برای دیدن آن وجود دارد که بعداً بررسی خواهیم کرد اما فقط می دانیم که به عنوان یک قاعده کلی، استفاده از ماسک روی یک لایه باعث اختلاف فوری بینایی نمی شود ، مگر اینکه در آن زمان یک انتخاب فعال داشته باشید.

بر روی این بوم نامرئی، می توانید رنگ سفید، سیاه و یا هر سطح خاکستری را بین یکدیگر رنگ کنید. رنگی که شما انتخاب می کنید به فتوشاپ می گوید چقدر شفافیت برای ساخت پیکسل ها در آن نقطه ایجاد کند. سفید به معنای opacity 100٪ و رنگ سیاه به معنای opacity 0٪ است.

با این حساب، سعی کنید تصور کنید که ماسک زیر چه کاری را برای لایه انجام می دهد:

C:UsersMrDesktopmasking101-3.jpg

همانطور که می بینید، اگر ماسک ما با سه دایره نشان داده شده در بالا تماما سفید بود، یک لایه کاملاً قابل مشاهده در تمام نواحی سفید، و نقاط شفافیت در دایره ها خواهیم داشت. اگر ما این ماسک را روی یک لایه اعمال کنیم، نتیجه به شکل زیر است:

C:UsersMrDesktopmasking101-4.jpg

clipping masks

این نوع ماسک ها بسیار شبیه به لایه ماسک هستند اما فقط از یک لایه استفاده می کنند تا شفافیت دیگری را تعیین کنند. در این سناریو ، شما دو لایه را روی یکدیگر قرار می دهید که لایه پایینی عامل تعیین کننده شفافیت بالایی است.

اما به جای استفاده از مقادیر سیاه و سفید، clipping masks به راحتی شفافیت را از لایه هایی که برای ساختن آن ها استفاده می شود، یعنی لایه پایین می گیرند. اگر در لایه زیرین نواحی مات و برخی نواحی شفاف وجود داشته باشد، یک ماسک clipping می تواند این مقادیر را روی لایه بالایی اعمال کند.

توضیح این مورد بدون مثال دشوار است، اما وقتی در عمل مشاهده می کنید، متوجه می شوید. بیایید از دو لایه نشان داده شده در زیر استفاده کنیم و بگوییم که هدف ما در اینجا برش یا “clip” کردن لایه چوبی به شکل حروف است. توجه کنید که در این مرحله چوب لایه زیرین است و متن آن لایه بالایی است.

C:UsersMrDesktopmasking101-5.jpg

برای دستیابی به اثری که می خواهیم، فقط موقعیت لایه ها را تعویض کنید تا چوب در بالای صفحه باشد، سپس به منوی Layers در بالای صفحه خود رفته و “Create Clipping Mask” را انتخاب کنید (Command-Option-G) . اکنون اثری را که می خواستیم داریم. جایی که لایه متن مات بود، اکنون لایه چوب مات است و جایی که لایه متن شفاف بود، اکنون لایه چوب شفاف است.

C:UsersMrDesktopmasking101-6.jpg

اینجا عملکردهای بسیار جالبی وجود دارد. هنوز هم می توانید به طور مستقل در هر دو لایه موقعیت یابی کرده و تغییرات ایجاد کنید. با درگ کردن لایه چوب، بافت آن را در داخل حروف قرار می دهید در حالی که خود حروف ثابت هستند.

همچنین، می توانید جلوه های لایه را از طریق لایه پایین به ترکیب اعمال کنید. به عنوان مثال، در صورتی که لایه متن را انتخاب کنیم و یک Inner Shadow اضافه کنیم، چه اتفاقی می افتد.

C:UsersMrDesktopmasking101-7.jpg

ماسک های Clipping، سرگرم کننده و کاربردی اند اما واقعیت این است که استفاده از لایه ماسک بسیار متداول است. اطلاعات فوق باید برای ماسک های Clipping باید کافی باشد، بنابراین از اینجا به بعد ما صرفاً روی عملکرد لایه ماسک تمرکز خواهیم کرد.

چگونه می توانم یک لایه ماسک درست کنم؟

اکنون که درک دقیقی از نوع ماسک ها و تفاوت بین آن ها داریم، خواهیم دید که چگونه یک لایه ماسک ایجاد و با آن کار کنیم.

اولین چیزی که نیاز داریم دو لایه است. از دو تصویر زیر استفاده می کنیم. تصویر کلبه در پایین قرار دارد و آتش در بالای آن قرار دارد.

C:UsersMrDesktopmasking101-1.jpg

ایده کلی در اینجا این است که مقداری از آتش ، نه همه ی آن را بگیرید و آن را روی کلبه قرار دهید. اولین قدم همانطور که در بالا مشاهده می کنید، انباشت دو تصویر و تنظیم حالت ترکیب لایه آتش روی Screen است. این کار باعث می شود تمام پیکسل های سیاه شفاف شوند، که این دو تصویر را به خوبی ترکیب می کند.

C:UsersMrDesktopmasking101-8.jpg

با یک تغییر، در حال حاضر یک تصویر بسیار مناسب و معقول است! بیایید بگوییم که می خواهیم فقط در نزدیکی درب این آتش سوزی را داشته باشیم. برای تحقق این امر، باید یک ماسک به لایه آتش اضافه کنیم. لایه آتش را انتخاب کرده و روی نماد ماسک نشان داده شده در تصویر زیر کلیک کنید.

C:UsersMrDesktopmasking101-9.jpg

اکنون با استفاده از ماسک موجود در پنل LAYERS، یک براش نرم و سیاه را گرفته و قسمت هایی از آتش را که نمی خواهیم ببینیم، رنگ می کنیم. با انجام این کار، آتش شروع به ناپدید شدن می کند. برای برگرداندن آن، به سادگی رنگ سفید می زنیم.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، فقط با کمی نقاشی، آتش به بخشی از تصویر که قبلاً اضافه شده بود متمرکزتر شده و به همین دلیل به طرز زیبایی طبیعی به نظر می رسد.

C:UsersMrDesktopmasking101-11.jpg

برای دیدن ماسک واقعی، گزینه Option-Click در روی پیش نمایش ماسک کوچک در پنل LAYERS را انتخاب کرده یا کلید های Alt و Click را فشار دهید(برای مخفی کردن کامل ماسک ، روی Shift کلیک کنید). پس از نقاشی قسمتی از آتش، این موارد را به وجود می آورد:

C:UsersMrDesktopmasking101-10.jpg

توجه کنید که ما فقط به لبه های سخت محدود نمی شویم. زیبایی ماسک ها این است که تا زمانی که بتوانید آن را در مقادیر خاکستری بکشید می توانید هر کاری را که می خواهید با آن ها انجام دهید. این بدان معناست که می توانید رنگ آمیزی، clone، ایجاد و پر کردن انتخاب ها، کپی کردن و چسباندن و سایر اقدامات دیگری روی بوم اصلی انجام دهید.

چرا فقط پاک کن نه؟

پس از اولین یادگیری نحوه استفاده از ماسک، بیشتر تازه کارها همین فکر را می کنند: “من می توانم همه این کارها را با ابزار پاک کن انجام دهم.” اشتباه است! در واقع هنگامی که یاد گرفتید که ماسک بزنید، نباید دیگر ابزار پاک کن را دوباره انتخاب کنید زیرا این امر بسیار مخربی است.

منظور از مخرب چیست؟ فکر کنید که هنگام استفاده از ابزار پاک کن چه اتفاقی می افتد: پیکسل ها را پاک می کند. توجه داشته باشید، پاک کن پیکسل ها را تا زمانی که بخواهید آن ها را برگردانید پنهان نمی کند بلکه پیکسل ها را “از بین می برد”. تغییراتی که شما با حذف بخش هایی از یک لایه انجام می دهید، دائمی است و بعدا نمی توان آن ها را برگرداند.

C:UsersMrDesktopmasking101-12.jpg

این فقط یک روش وحشتناک برای کار است. در هر نسخه جدید فتوشاپ، روش های بیشتر و بهتری برای ایجاد ویرایش های غیر مخرب افزوده شده است، به این معنا که داده های پیکسلی اصلی را تغییر نمی دهند. به عنوان مثال، فیلترها یک تغییر دائمی و مخرب بودند، حال با وجود فیلترهای هوشمند، همیشه می توانید به عقب برگردید و تاری را تنظیم یا حتی آن را حذف کنید.

همین مفهوم سال ها پیش ماسک هایی به وجود آورد. با یک ماسک، شما نه تنها توانایی تصمیم گیری های قابل ملاحظه ای در مورد شفافیت یک لایه یا گروهی از لایه ها را دارید، حتی بهتر، شما این آزادی را دارید که به عقب برگردید و هر زمان که بخواهید دوباره آن را اصلاح یا حذف کنید. اگر آتش را در مثال بالا پاک کرده بودیم، برای همیشه از بین می رفت و بازگرداندن آن مستلزم وارد کردن دوباره لایه است. با این حال، از آنجا که از ماسک استفاده کردیم، تنها کاری که باید انجام دهیم پر کردن آن ماسک با رنگ سفید است و بلافاصله تمام جزئیات آتش برمی گردد.

برای استفاده از یک ماسک واقعی، تصور کنید که می خواهید ظاهر خود را برای هالووین تغییر دهید. شما دو گزینه دارید: اول این که تحت عمل جراحی پلاستیک قرار بگیرید تا به طور دائم صورت خود را تغییر دهید تا مانند موجودی ترسناک به نظر برسید و روش دوم پوشیدن ماسک است. در این سناریو ابزار پاک کن، جراحی پلاستیک است. وقتی مطمئن نیستید که تغییرات دائمی باشد، پس این انتخاب بد است. به جای آن بهتر است با ماسک بروید.

تکنیک های پیشرفته ماسک

اطلاعات فوق راهنمای کاملی برای ماسک های مبتدی است. در واقع ، شما ممکن است فکر کنید که ماسک ها جوری ساده هستند که نیاز به صحبت در موردشان نیست.

با این حال، تکنیک های ماسک از ساده به پیچیده واقعا سریع هستند. برای پاک کردن قسمت های زیادی از تصویر، کار راحتی است که بتوانید برخی از قسمت های تصویر را رنگ کنید، اما اگر می خواهید کاری پیچیده تر انجام دهید، چه می کنید؟ به عنوان مثال، بیایید بگوییم که می خواهیم گربه را از پس زمینه سفید آن خارج کنیم.

C:UsersMrDesktopmasking101-14.jpg

حیوانات خزدار ماسک های مخصوص پوشش را دشوار می کنند. تمام جزئیات ریز مو به این معنی است که انتخاب دقیق و وقت گیر خواهد بود. Magic Wand یا حتی Pen Tool در اینجا هیچ فایده ای برای ما ندارد. بنابراین چگونه مانند تصویر زیر ماسک ایجاد می کنیم؟

C:UsersMrDesktopmasking101-13.jpg

تغییر کانال

خبر خوب در مورد تصویر گربه این است که تضاد زیادی با کار با آن وجود دارد. نکته اصلی ساخت یک ماسک خوب، یافتن تضاد و دانستن نحوه بیرون کشیدن آن است. در اینجا ما یک گربه نسبتاً تاریک روی یک پس زمینه سفید روشن داریم، این بدان معناست که تنها کاری که باید انجام دهیم این است که چگونه می توان از دانش خود استفاده کرد و کنتراست موجود را به یک ماسک مناسب تبدیل کرد.

اولین قدم در پروژه ای مانند این، پرش به پنل CHANNELS و جستجوی کانال با بیشترین کنتراست است. بنابراین در این مثال، ما کانالی با تاریک ترین گربه و درخشان ترین پس زمینه را می خواهیم، که به نظر می رسد کانال آبی است.

C:UsersMrDesktopmasking101-15.jpg

کانال آبی را کپی کنید، آن را انتخاب کنید و L را فشار دهید تا Levels Adjustment باز شود. shadows و midtones را تاریک کنید تا مانند تصویر زیر مقدار کنتراست زیادی وجود داشته باشد. مراقب باشید با این تنظیم بیش از حد فاصله نگیرید. جزئیات مو را در حاشیه خز بزرگنمایی کرده و مطمئن شوید بیش از حد آن ها را از بین نمی برید. لازم نیست این مرحله کاملاً سیاه و سفید باشد، بعضی از خاکستری های تیره نیز قابل قبول هستند.

C:UsersMrDesktopmasking101-16.jpg

در این مرحله با یکی از دشوارترین مراحل کل کار روبرو می شوید. هدف این است که به همان اندازه که می توانید به گربه نزدیک شوید به سیاه نزدیک شوید. برای صورت و سایر نقاط تصادفی نزدیک مرکز آسان است ، فقط یک براش سیاه را بگیرید و آن ها را پر کنید. اما در مورد لبه مو چی؟

به نظر می رسد یکی از بهترین راه های انجام این کار، استفاده از چند کاندیدای نامحتمل است: Dodge و Burn Tools. دلیل این کار این است که آن ها می توانند محدوده خاصی از خاکستری را به طور دقیق هدف قرار دهند. ما Dodge Tool را برای هدف قرار دادن هایلایت ها و ابزار Burn را برای هدف قرار دادن سایه ها و یک براش نرم با سایز متوسط برای کشیدن به لبه های تصویر را تنظیم کردیم، سایه ها و هایلایت ها را تا زمانی که جزئیاتی که می بینیم دوست داریم تنظیم می کنیم.

C:UsersMrDesktopmasking101-18.jpg

ممکن است مانند یک کار فشرده به نظر برسد و برای برخی از تصاویر اینگونه باشد، اما در حقیقت ابزارهای Dodge و Burn وقتی از آن ها استفاده می کنید احساس سحر و جادو می کنید و بخش زیادی از کار را انجام می دهید. ما فقط در یک دقیقه یا دو دقیقه توانستیم یک شبح زیبا به چشم بیاوریم.

C:UsersMrDesktopmasking101-17.jpg

بعد از آن، Shift-I را فشار دهید تا کانال را معکوس کنید. یعنی گربه سفید شود و پس زمینه مانند تصویر زیر سیاه باشد. به یاد داشته باشید که در ماسک، رنگ سفید مات و شفاف است.

C:UsersMrDesktopmasking101-19.jpg

تبدیل کانال به ماسک

حالا که ما کانال داریم که دقیقاً آنچه را که از ماسک می خواهیم نشان می دهد، چگونه آن را تبدیل کنیم؟ چند روش برای انجام این کار وجود دارد اما ساده ترین کار فقط کلیک کردن بر روی کانال برای بارگیری یک انتخاب است. با انتخاب بارگیری شده، به لایه گربه خود بازگردید و بر روی دکمه New Mask کلیک کنید.

C:UsersMrDesktopmasking101-20.jpg

از بین بردن ماسک

همانطور که می بینید، با وجود یک ماسک فوق العاده دقیق ما هنوز هم حاشیه های سفید رنگی در لبه ها داریم. اگر نمی دانید چه کاری انجام می دهید، خلاص شدن از شر این به معنای واقعی کلمه می تواند ساعت ها کار خسته کننده ای باشد. برای شروع، می توانیم از Masks Palette جدید در رابطه با Refine Edge استفاده کنیم تا برخی تنظیمات را در مورد ماسک انجام دهیم.

C:UsersMrDesktopmasking101-21.jpg

استفاده از این ابزارها به درستی انجام می گیرد. الان آن ها را از نزدیک نمی پوشانیم، زیرا این کار به زمان زیادی نیاز دارد، اما شما را تشویق می کنیم که با همه کنترل ها بازی کنید تا متوجه شوید چه کاری انجام می دهند. غالبا با این لغزنده ها می توانید لبه های خشن را در چند ثانیه مرتب کنید، اما در مثال گربه واقعا نتیجه ای را که دوست داشتیم حاصل نمی کرد، بنابراین این کار را به کلی لغو کردیم.

درعوض، در بالای صفحه به منوی Layer رفتیم و Matting> Color Decontaminate را انتخاب کردیم. این یک دستور تقریبا پنهان است که توانایی ارائه نتایج شگفت انگیز را دارد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، خیلی طول کشید تا هاله کاهش یابد. توجه داشته باشید که این دستور در واقع مخرب است، بنابراین شما همیشه باید قبل از استفاده لایه خود را کپی کنید.

از اینجا، آخرین ترفندی که استفاده می کنیم جستجوی نواحی مشکل دار و در واقع اجرای براش کلون بر روی حاشیه ها است. این ماسک باعث می شود همه چیز زیبا به نظر برسد و کلون جایگزین رنگ های غیر طبیعی با رنگ های موجود در پوست گربه در مکان های دیگر شود. قسمت پشت و سر گربه را در تصویر زیر با تصویر بالا مقایسه کنید تا بهبود را متوجه شوید.

C:UsersMrDesktopmasking101-23.jpg

اتمام

از اینجا به فاکتوری تبدیل می شود که چقدر زمان می خواهید صرف نتیجه خود کنید. با وجود ماسک های پیچیده ای مانند این ها، همیشه جایی برای بهبود وجود دارد اما می فهمید که با افزایش سطح مهارت، نقطه کاهش بازده در زمان صرف شده آسان و آسان تر می شود.

C:UsersMrDesktopmasking101-24.jpg

تکنیکی که در مورد آن صحبت کردیم این است که نحوه چگونگی پیشرفت ماسک را به شما نشان می دهد. انواع مختلفی از تصاویر برای ماسک وجود دارد و بنابراین یک میلیون ترفند و تکنیک مختلف برای کشف کردن در طول راه وجود دارد که می توانند بر اساس هر پروژه مخلوط و همسان شوند. تمرین کامل می شود ، فقط جسور باشید و هرگز با یک کار ماسک زدن که بسیار پیچیده به نظر می رسد مرعوب نشوید. یک قدم را یکجا و به یکباره انجام دهید و راه هایی برای بیرون کشیدن جزئیات مورد نیاز پیدا کنید.

آموزش ویدیویی

نتیجه گیری

به طور خلاصه، دو نوع ماسک اصلی در فتوشاپ وجود دارد: لایه ماسک و ماسک های clipping. لایه ماسک از مقادیر خاکستری استفاده می کنند تا سطح شفافیت را به قسمت های خاصی از یک لایه یا گروهی از لایه ها اختصاص دهند در حالی که ماسک های clipping از شفافیت یک لایه برای تعریف لایه یا گروهی دیگر از لایه ها استفاده می کنند.

همچنین، اگرچه در مفهوم ساده از ماسک استفاده می شود اما برای تسلط، آموزش و تمرین زیادی می طلبد.

منبع : Sari Asan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

دکمه بازگشت به بالا