آموزش کامل آفیس ورد گام به گامعمومی

آموزش نحوه نوشتن و شماره گذاری پاورقی در ورد کامل

پاورقی و اندنوت ورد 1

چه از مایکروسافت ورد برای نوشتن عادی و چه حرفه ای استفاده کنید، گاهی ممکن است بخواهید یادداشت های تکمیلی را به بخش هایی از کار خود اضافه کنید. شاید بخواهید در مورد یکی از استدلال های خود اظهار نظر جانبی کنید، یا لازم است که بدون ایجاد انحراف از متن اصلی، به نویسنده دیگری استناد کنید. خوشبختانه ورد ابزارهای مفیدی برای افزودن پاورقی ها و ته نویس ها دارد.

توجه: در این آموزش از مایکروسافت ورد 2016 استفاده می کنیم، اما ورد حداقل از سال 2007 از پاورقی ها و ته نویس پشتیبانی کرده است. در نسخه های ورد 2013، 2016 و 2019 روند کار دقیقا همین است.

پاورقی و ته نویس چیست؟

پاورقی و ته نویس هر دو روش اضافه کردن اطلاعات اضافی به نوشتار شما در خارج از متن اصلی هستند. برای اضافه کردن نظرات جانبی به کار خود یا برای استناد به نشریات دیگر مانند کتاب، مقاله یا وب سایت می توانید از پاورقی ها و ته نویس ها استفاده کنید. تنها تفاوت بین پاورقی ها و ته نویس ها جایی است که در سند شما ظاهر می شود.

همانطور که از نام آن پیداست، پاورقی ها در پایین صفحه حاوی جمله ای که با آن ها مطابقت دارد قرار می گیرند. از طرف دیگر ته نویس ها به انتهای یک بخش یا سند اضافه می شوند. این که کدام یک را در نوشتار خود استفاده کنید بستگی به اولویت شخصی شما دارد یا اگر برای مدرسه یا محل کار می نویسید بستگی به استانداردهای انتشارات سازمانتان دارد.

چگونه می توان پاورقی و ته نویس را درج کرد؟

ورد را باز کنید و سپس سندی را که می خواهید پاورقی را به آن اضافه کنید، باز کنید (یا اگر تازه شروع به کار کرده اید، یک سند جدید ایجاد کنید). به تب “References” در نوار ریبون ورد بروید.

C:UsersMrDesktopStep-1.png

در اینجا، مجموعه ای از ویژگی های مفید را برای حاشیه نویسی از متن خود، از جمله ابزار برای درج فهرست مطالب، اضافه کردن نقل قول ها و ایجاد فهرست منابع پیدا خواهید کرد. گروه دوم این برگه شامل ویژگی های پاورقی و ته نویس مورد نظر ما است.

C:UsersMrDesktopStep-2.png

برای افزودن پاورقی در متن موردنظر ، مکان نما را در جایی که می خواهید پاورقی اضافه شود، قرار دهید و سپس بر روی دکمه “Insert Footnote” کلیک کنید.

C:UsersMrDesktopStep-5.2.1.png

ورد یک علامت نوشتار کوچک اضافه می کند که مکان نما را در آن قرار داده اید.

C:UsersMrDesktopStep-3.png

و سپس بلافاصله به پنل پاورقی توجه کنید و مکان نما را در پاورقی جدید خود قرار دهید، بنابراین می توانید بلافاصله شروع به تایپ آن کنید.

C:UsersMrDesktopImage-010-2.png

پاورقی در پایین صفحه در زیر یک خط افقی کوتاه ظاهر می شود. هر بار که پاورقی در این صفحه اضافه می کنید، شماره دیگری به لیست اضافه می شود.

C:UsersMrDesktopStep-4.png

هنگامی که پاورقی های خود را اضافه کردید، می توانید مکان نما را روی نشانگر مرجع هر جمله قرار دهید تا پیش نمایش پاورقی را در متن مشاهده کنید.

C:UsersMrDesktop23.1.png

همچنین می توانید با کلیک کردن بر روی دکمه “Footnote Next” در سربرگ References، به سرعت بین پاورقی ها در متن اصلی و لیست پاورقی در پایین صفحه حرکت کنید.

C:UsersMrDesktop3.2.2.png

یا بر روی فلش منوی کشویی روی دکمه “Footnote Next” کلیک کنید تا گزینه متفاوتی را انتخاب کنید. می توانید انتخاب کنید که به پاورقی قبلی بروید یا به متن اصلی بعدی یا قبلی بروید.

C:UsersMrDesktop5.1.2.png

مراحل وارد کردن ته نویس در واقع همین طور است. مکان نما را در جایی که می خواهید حاشیه نویسی کنید، قرار دهید و سپس بر روی دکمه “Insert Endnote” در زبانه “References” از نوار ریبون ورد کلیک کنید.

C:UsersMrDesktopStep-6.1-1.png

درست همانند پاورقی ها، ورد یک اندیس عددی را که حاوی یک ته نویس است، می نویسد. اما این بار، لیست یادداشت های ایجاد شده در انتهای بخش فعلی یا انتهای سند ظاهر می شود (می توانید مکان های مورد نظر خود را سفارشی سازی کنید).

C:UsersMrDesktop8.1.png

نحوه پیکربندی پاورقی ها و ته نویس ها در Word 2016

ورد دارای تنظیمات پیش فرض برای پاورقی ها و ته نویس ها است، اما می توانید این تنظیمات را در هر زمان و از فهرست موجود در تب References تنظیم کنید.

بر روی فلش در گوشه سمت راست پایین از فهرست “Footnotes” کلیک کنید.

C:UsersMrDesktop3.2.1.png

Endnote Footnote and باز می شود که می توانید مکان، ظاهر و قالب کلیه پاورقی ها و ته نویس های خود را به صورت دلخواه تنظیم کنید.

تغییر مکان پاورقی ها و ته نویس ها

به طور پیش فرض ورد پاورقی ها را در انتهای صفحه و ته نویس ها را انتهای سند قرار می دهد، اما می توانید جایی که این یادداشت ها ظاهر می شوند را تغییر دهید.

در قسمت “Location” در منوی Endnote Footnote and، گزینه “Footnotes” را پیدا کنید (هنگام باز کردن منو باید به طور پیش فرض انتخاب شده باشد). منوی کشویی در سمت راست آن گزینه را باز کنید سپس می توانید مکان پاورقی خود را یا به انتهای صفحه یا در زیر متن تغییر دهید. اگر گزینه دوم را انتخاب کنید، پاورقی های شما بلافاصله پس از متن اصلی، به جای انتهای صفحه قرار می گیرند.

C:UsersMrDesktopStep-12-2.png

برای تغییر مکان پیش فرض ته نویس ها، گزینه “Endnotes” را انتخاب کرده و سپس منوی کشویی در سمت راست آن را باز کنید. در آنجا می توانید مکان قرار گیری ته نویس را به انتهای بخش فعلی یا انتهای سند تغییر دهید.

C:UsersMrDesktopxStep-13-1.png.pagespeed.gp jp jw pj ws js rj rp rw ri cp md.ic.5BmzfyBDB9.png

تبدیل پاورقی ها به ته نویس (و برعکس)

گزینه دیگر تبدیل تمام پاورقی های به ته نویس یا برعکس است. به جای تغییر هر یک به صورت جداگانه، این گزینه به شما امکان می دهد همه را یکباره تغییر دهید. اگر روی یک سندی که دارای ته نویس های زیادی است کار می کنید، این گزینه می تواند مفید باشد.

در قسمت “Location” از منوی Endnote Footnote and ، روی دکمه “Convert” کلیک کنید.

C:UsersMrDesktopStep-9.1-1.png

کادر گفتگوی Convert Notes ظاهر می شود ، سه گزینه به شما می دهد:

1- تبدیل تمام پاورقی ها به ته نویس (Convert All Footnotes to Endnotes )

2- تبدیل تمام ته نویس ها به پا ورقی (Convert All Endnotes to Footnotes)

3- عوض کردن پا ورقی ها و ته نویس ها (Swap Footnotes and Endnotes)

گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه “OK” کلیک کنید.

C:UsersMrDesktopStep-10.1.png

تغییر طرح بندی پاورقی ها و ته نویس ها

به طور پیش فرض ورد لیست های پاورقی و ته نویس را با همان طرح صفحه ای که در آن ظاهر می شود ایجاد می کند. با این وجود، می توانید با کلیک بر روی منوی کشویی “Columns” و انتخاب تعداد ستون هایی که می خواهید از آن ها استفاده کنید، این گزینه را از پنجره Footnote and Endnote تنظیم کنید.

C:UsersMrDesktop4.2.1.2.png

می توانید پاورقی ها و ته نویس های خود را تنظیم کنید تا حداکثر چهار ستون مختلف در صفحه نمایش داده شود.

سفارشی سازی قالب پاورقی ها و ته نویس ها

ورد همچنین به شما امکان می دهد برای قالب بندی شماره های پا ورقی ها و ته نویس ها از چندین گزینه استفاده کنید. به طور کلی ایده خوبی است که یک سیستم شماره گذاری متفاوت را برای هر نوع یادداشت انتخاب کنید، به خصوص اگر از ترکیبی پاورقی ها و ته نویس ها در سند استفاده می کنید. این به شما و خواننده کمک می کند تا به سرعت در یک نگاه بین این دو تفاوت قائل شوید.

در بخش Format ، روی فلش کشویی در سمت راست گزینه “Number Format” کلیک کنید. قالب شماره دلخواه خود را انتخاب کنید.

C:UsersMrDesktopStep-14.png

همچنین می توانید به جای سیستم شماره گذاری استاندارد، یادداشت های خود را با نماد سفارشی برچسب گذاری کنید. در کنار گزینه Custom Mark ، روی دکمه “Symbol” کلیک کنید.

C:UsersMrDesktopStep-15.png

منوی Symbol باز خواهد شد. نمادی را که می خواهید از آن استفاده کنید برای برچسب زدن یادداشت های خود انتخاب کنید، و سپس بر روی دکمه “OK” کلیک کنید.

C:UsersMrDesktop10.1.2.png

نماد انتخابی شما باید در کادر ” Custom Mark” ظاهر شود، و ورد اکنون از این نماد برای برچسب زدن یادداشت های شما استفاده می کند.

C:UsersMrDesktop11.1.2.png

به طور پیش فرض، شماره پاورقی ها و ته نویس ها در سری های فردی که از “1” شروع می شوند (یا a, i, I …) و در طول سند ادامه می یابند. با این حال می توانید هم نقطه شروع و هم تداوم یادداشت های خود را سفارشی کنید.

اگر می خواهید پاورقی ها یا ته نویس ها در جایی غیر از شماره اول سریال شروع شوند (به عنوان مثال ، 2 به جای 1) ، روی فلش های موجود در کادر بازشوی “Start At” کلیک کنید تا مقدار اولیه افزایش یا کاهش یابد. یک مثال مفید در این زمینه این است که اگر کتابی می نویسید که شامل ته نویس می باشد و هر فصل را به عنوان یک سند جداگانه ورد ذخیره می کنید. می توانید سند هر فصل را جوری تنظیم کنید تا شروع شماره گذاری ته نویس ها از ابتدای هر فصل باشد.

C:UsersMrDesktopStep-16.1.2.png

برای تغییر پیوستگی سری شماره گذاری های خود، روی فلش کشوی کنار گزینه “Numbering” کلیک کنید.

C:UsersMrDesktop22.1.2.png

سه شماره برای شماره گذاری پاورقی ها و ته نویس ها خواهید دید: Continuous ، Restart Each Section و Restart Each Page. اگر می خواهید پاورقی ها و ته نویس ها از ابتدای سند تا انتها به طور مداوم شماره گذاری شوند، گزینه “Continuous” را انتخاب کنید. اگر ترجیح می دهید یادداشت های خود را با فصل یا بخش شماره گذاری کنید، گزینه ” Restart Each Section” را انتخاب کنید. یا ” Restart Each Page” را انتخاب کنید تا یادداشت های خود را براساس صفحه شماره گذاری کنید.

اعمال تغییرات در سند

پس از پیکربندی گزینه های فوق، باید نحوه اعمال تغییرات را در سند خود انتخاب کنید. در انتهای منو، روی فلش منوی کشویی کنار گزینه “Apply Changes To” کلیک کنید.

C:UsersMrDesktop20.1.2.png

اگر می خواهید تغییرات خود را در هر صفحه و بخش از سند خود اعمال کنید ، گزینه ” Whole Document” را انتخاب کنید. یا ” This Section” را انتخاب کنید تا فقط در بخش مربوط به سندی را که اکنون در آن هستید اعمال شود. (توجه داشته باشید که در صورت عدم وجود بخش در سند، این گزینه ظاهر نمی شود.)

هنگامی که از تنظیمات خود راضی شدید، روی دکمه ” Apply” در پایین سمت راست منو کلیک کنید.

C:UsersMrDesktop24.1.2.png

همچنین می توانید با کلیک روی دکمه “Insert” در گوشه سمت چپ پایین منو ، پاورقی جدید را وارد کنید.

C:UsersMrDesktop4.1.1.2.png

چگونه می توان پاورقی ها و یادداشت های متنی را در Word 2016 استفاده کرد؟

اگر می خواهید بیش از یک بار از همان پاورقی یا ته نویس استفاده کنید، یک روش آسان برای انجام آن وجود دارد بدون اینکه مجدداً همان را وارد کنید.

مکان نما را در جایی که می خواهید قرار دهید. در تب References ، روی دکمه “Cross-Reference” کلیک کنید.

C:UsersMrDesktop25.1.2.png

در پنجره Cross-Reference ، از منوی کشویی “Reference Type”، ” Footnote” یا “Endnote” را انتخاب کنید.

C:UsersMrDesktop27.1.2.png

سپس روی منوی کشویی “Insert Reference To” کلیک کنید.

C:UsersMrDesktop30.1.2 (1).png

گزینه “Footnote number” تعداد پاورقی ها را در متن معمولی درج می کند، در حالی که گزینه ” Footnote Number (Formatted)”تعداد پاورقی ها را در متن اضافه می کند. گزینه ” Page Number” شماره صفحه ارجاع شده را به جای شماره پاورقی درج می کند. گزینه ” Above/Below” بسته به جایی که پاورقی اصلی در رابطه با مرجع متقابل ظاهر می شود، کلمه ” Above” یا ” Below” را درج می کند. گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ورد به شما امکان می دهد لینک هایی را بین مراجع متقابل ایجاد کنید، بنابراین می توانید به راحتی همان پاورقی را در هر جایی که در سندتان است پیدا کنید. گزینه “Insert as Hyperlink” به صورت پیش فرض انتخاب شده است، بنابراین می توانید روی هر مرجع کلیک کنید و به طور خودکار به بخشی از سند حاوی پاورقی اصلی منتقل می شوید. توصیه می کنیم تیک این گزینه را بر ندارید، اما در صورت تمایل می توانید آن را بردارید.

C:UsersMrDesktop29.1.2.png

در زیر گزینه ” For Which Footnote”، پاورقی را که می خواهید به عنوان مرجع انتخاب کنید ، انتخاب کرده و سپس روی دکمه “Insert” در پایین فهرست کلیک کنید.

C:UsersMrDesktop31.1.3.png

منبع : Sari Asan

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن